stres
Informacje

Jak radzić sobie ze stresem?

We współczesnym świecie wszyscy stoimy przed wieloma wyzwaniami już od najmłodszego wieku. W szkole, na studiach, w pracy, a także w codziennym życiu – załatwianie formalności, rachunki, choroby, problemy sercowe i wiele, wiele innych. Choć każdy człowiek ma inną odporność na stres i wydarzenia wywołujące napięcie, pewne jest, że każdy jeden przy przedłużającym się stresie może narazić komfort swojego życia, zdrowie psychiczne i fizyczne. Z tego powodu warto jest wypracować pewne techniki, sposoby, które pomogą poradzić sobie z zarówno tym krótkim, jak i długotrwałym stresem.
Wielu specjalistów w radzeniu sobie ze stresem poleca aktywność fizyczną, wyjście na siłownię, jogging, nawet spacer. Ruch pomaga w uwolnieniu hormonów o działaniu poprawiającym nastrój i uspokajającym. Zmęczenie fizyczne po treningu działa również korzystnie na uwolnienie napięcia, nagromadzonego podczas trudnego dnia w pracy, szkole. Dodatkowo polecane są ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięsnie szyi i pleców, jeśli pracuje się przy biurku, komputerze, w pozycji siedzącej i nieco pochylonej. Obecnie można znaleźć szereg zajęć ze stretchingu, jogi czy na zdrowy kręgosłup na siłowniach i w ośrodkach sportowych.
Innym sposobem na radzenie sobie ze stresem jest znalezienie pewnej rutyny, która daje komfort, wyciszenie, relaks. Wtedy w sytuacji stresu można wracać do tych czynności czy zajęć. Dla przykładu, może to być wyjście do kina ze znajomymi lub może obejrzenie czegoś ciekawego w domu w telewizji lub Internecie. Świadomość, że mamy do czego wracać podczas stresujących wydarzeń jest bardzo pomocna w zachowaniu spokoju. Regularne spożywanie posiłków oraz wystarczająca ilość snu każdej nocy tworzą rutynę, która nie wiąże się z nudą, a porządkiem i korzystnie wpływa na zdrowie i produktywność.
W sytuacjach zwiększonego napięcia i stresu warto pamiętać o kilku rzeczach, które pogłębić negatywne samopoczucie i zwiększyć ogólny dyskomfort. Jedną z takich rzeczy jest kofeina, zawarta w kawie, napojach energetycznych itd. Kawa zwiększa wydzielanie hormonów stresu i może powodować trzęsienie rąk, dreszcze, nieprzyjemnie przyspieszone bicie serca. Jeśli istnieje potrzeba dodania sobie energii, poleca się w takich sytuacjach raczej herbatę, szczególnie zieloną, oraz lekkostrawne jedzenie, takie jak sałatki, chude mięso, warzywa na parze. Tłuste i ciężkostrawne jedzenie może powodować problemy z trawieniem, ból żołądka i inne – warto pamiętać, że ciało w stresie jest bardziej wrażliwe!
Te podstawowe sposoby i punkty, które warto zachować w pamięci, mogą pomóc w sytuacjach stresowych życia codziennego.

Dodaj komentarz